Wyszukiwarka znajduje lokalizacje w wybranym mieście najlepiej nadające się na uruchomienie nowej placówki handlowo-usługowej. Na początku obszar miasta dzielony jest na kilkaset lub kilka tysięcy sektorów w postaci kwadratów. Wybrano trzy rodzaje wielkości sektorów: 1500x1500 m, 750-750 m i 375x375 m. Im mniejszy sektor tym wyszukiwanie jest bardziej precyzyjne. Wyszukiwanie po dużych sektorach ma swoje zalety w przypadku placówek handlowo usługowych występujących w większych od siebie odległościach jak np. księgarnia , salon jubilerski czy sklep obuwniczy. Wyszukiwanie po większych sektorach pozwala również na ogólniejsze rozpoznanie, w których obszarach miasta występuje niedobór danych rodzajów placówek i w jakim kierunku skierować swoje zainteresowanie.
W następnym kroku każdy sektor miasta jest sprawdzany pod kątem istniejących placówek handlowo-usługowych. Zliczane są placówki z 12 wybranych rodzajów działalności. Są to : restauracje, sklepy spożywcze, kawiarnie, sklepy odzieżowe, salony fryzjerskie, apteki, kwiaciarnie, sklepy obuwnicze, sklepy typu ,,Żabka", salony jubilerskie, sklepy monopolowe, księgarnie. Wybór 12 rodzajów punktów handlowo-usługowych nie jest ostateczny i może ulec rozszerzeniu. Ponadto niektóre rodzaje placówek mogą występować w dwóch kategoriach jak np. sklep spożywczy i ,,Żabka". Jest to podyktowane tym, że niektóre rodzaje placówek stały się bardzo charakterystyczne dla naszego krajowego krajobrazu handlowej ulicy i nie można ich pominąć. Na przykład sklepy spożywcze typu Żabka są idealnym przykładem biznesu konkurującego terytorialnie ponieważ ich klientami są najbliżsi mieszkańcy.
Informacje o funkcjonujących w poszczególnych sektorach placówkach zbierane są z różnych źródeł takich jak serwisy informacyjne o usługach, informatory turystyczne (np. Tripadvisor), różnego rodzaju mapy oraz w niektórych przypadkach inspekcje osobiste wykonywane w terenie . Należy pamiętać, że dokładność tych danych jest w pewnym stopniu ograniczona. Są przypadki punktów handlowo-usługowych nigdzie nie uwidocznianych w serwisach i na mapach. Z reguły są to placówki małe i mało widoczne. Ponadto placówki takie mogą być łatwo wyparte z rynku przez nową dobrze widoczną w sieci i na ulicy placówkę.
Mając dane w postaci zbioru różnego rodzaju placówek handlowo-usługowych w poszczególnych sektorach miasta uruchomienie wyszukiwarki jest już prostym zadaniem. Dla każdego sektora wyliczany jest tzw. wskaźnik nasycenia placówek danego rodzaju w stosunku do ogólnej ilości wszystkich (różnych) placówek znalezionych w sektorze. Wskaźnik ten wyliczany jest według odpowiednio zaprojektowanego wzoru. Placówki z najniższym wskaźnikiem nasycenia to placówki najwyżej ustawiane w rankingu.